Connect with us

Σχέσεις

Η μάχη των δύο φύλων

Published

on

Μοιραστείτε το με τους φίλους σας

Depositphotos_9392899_L-545x4351

Νέες θεωρίες προσπαθούν να εξηγήσουν τις διαφορές ανάμεσα στα δύο φύλα και πως οι γυναίκες δεν είναι οι αδικημένοι της κοινωνίας.

 

Μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι ο κόσμος μας εκμεταλλεύεται τους άντρες, ειδικά όταν οι άντρες κρατούν τις περισσότερες θέσεις ευθύνης; Αυτή είναι μια παρατήρηση που χρειάζεται σοβαρή εξέταση αφού αμφισβητεί και τη φεμινιστική κριτική για την κοινωνία μας. Οι περισσότεροι ηγέτες, πρόεδροι, πρωθυπουργοί, διευθυντές οργανισμών είναι άντρες. Αυτό όμως είναι και το λάθος: Να κοιτάς μόνο προς την κορυφή της κοινωνίας.

«Mission Impossible»

Αν κάποιος προσπαθούσε να δει και το άλλο άκρο, τον «πάτο», θα έβρισκε εκεί και περισσότερους άντρες. Ποιοι είναι στη φυλακή για εγκλήματα ή εξαιτίας πολιτικών διώξεων; Ποιοι είναι οι περισσότεροι θανατοποινίτες; Ποιοι είναι οι περισσότεροι άστεγοι; Ποιους αφορούν τα περισσότερα εργατικά ατυχήματα; Το Αμερικανικό υπουργείο εργασίας αναφέρει ότι το 93% των θανάτων σε ώρα εργασίας είναι άντρες. Όταν οι νεκροί στρατιώτες στο Ιράκ πέρασαν το όριο των 3000, 2938 ήταν άντρες και μόνο 62 γυναίκες.

Είναι καλά τεκμηριωμένο ότι η κοινωνία μας εκμεταλλεύεται τους άντρες και γι’ αυτό προσφέρει ανταλλάγματα για να φέρουν σε πέρας «επικίνδυνες αποστολές». Οι περισσότεροι πολιτισμοί και στις περισσότερες κουλτούρες οι άντρες χρησιμοποιήθηκαν πολύ περισσότερο από τις γυναίκες για αυτές της υψηλού κινδύνου-ανταμοιβής εργασίες. Και γι’ αυτό υπάρχουν περισσότεροι άντρες τόσο στην κορυφή όσο και στον «πάτο» της κοινωνίας.

1325597075_Battle_of_sexes_682_740230a_answer_2_xlarge

Το ερώτημα Σάμερς

Πριν αρκετά χρόνια ο Λάρι Σάμερς, πρόεδρος του Χάρβαρντ, ξεσήκωσε το φεμινιστικό κατεστημένο θέτοντας το ερώτημα αν η προκατάληψη μόνο ήταν αρκετή για να εξηγήσει την απουσία γυναικών από την κορυφή της επιστήμης. Αφού αρχικά είπε ότι ο λόγος για τον οποίο δεν υπάρχουν τόσες γυναίκες καθηγήτριες φυσικής όσο οι άντρες, μπορεί να είναι ότι δεν υπάρχουν τόσες γυναίκες με υψηλή ικανότητα. Χρειάστηκε να ζητήσει συγνώμη, υποσχέθηκε μεγάλα κονδύλια (για γυναίκες επιστήμονες) και τελικά παραιτήθηκε.

Τη δεδομένη εποχή η μοναδική ανεκτή εξήγηση για την απουσία κορυφαίων γυναικών στην επιστήμη ήταν ο πατριαρχισμός και όχι η έλλειψη ικανότητας. Αν και υπάρχουν μερικά στοιχεία που δείχνουν ότι οι άντρες είναι λίγο καλύτεροι στα μαθηματικά ας υποθέσουμε ότι ο Σάμερς μιλούσε για γενική ευφυΐα. Τα στοιχεία από μετρήσεις IQ ενήλικων δείχνουν τους ίδιους μέσους όρους για άντρες και γυναίκες. Οπότε είναι λάθος να πει κανείς ότι οι άντρες είναι πιο έξυπνοι από τις γυναίκες.

Αλλά ο Σάμερς δεν είπε κάτι τέτοιο. Είπε ότι υπήρχαν περισσότεροι άντρες σε υψηλό επιστημονικό επίπεδο κάτι που δεν αναιρεί το γεγονός ότι οι μέσοι όροι είναι ίδιοι. Υπάρχουν επίσης και περισσότεροι άντρες με εξαιρετικά χαμηλό IQ. Και όλοι αυτοί οι άντρες δε μπορεί να είναι το αποτέλεσμα του πατριαρχισμού. Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς τους άντρες να συνομωτούν να γίνουν οι γιοι τους πιο βλάκες.

3g08787v

Άλλο δεν θέλω και άλλο δεν μπορώ

Είναι σχεδόν σίγουρο ότι από πίσω υπάρχει κάποια γενετική βάση. Η ευφυΐα ακολουθεί αυτό το πρότυπο, όπως και άλλα χαρακτηριστικά. Στο σεξ, για παράδειγμα, άντρες και γυναίκες έχουν την ίδια ικανότητα να κάνουν σεξ, ό,τι και αν αυτό σημαίνει, αλλά υπάρχουν σαφέστατες διαφορές ως προς τα κίνητρα: Ποιος θέλει πιο συχνά; Ποιος θέλει περισσότερους συντρόφους; Ποιος εκμεταλλεύεται κάθε ευκαιρία για σεξ; Ποιος ρισκάρει περισσότερο; Η δική μας έρευνα έδειξε ότι οι άντρες είναι αυτοί που έχουν πιο έντονα σεξουαλικά κίνητρα. Είναι πλέον επίσημο: Οι άντρες είναι πιο «πεινασμένοι» από τις γυναίκες. Και αυτό έχει να κάνει με τα κίνητρα παρά την ικανότητα.

Ως μουσικός έχω αναρωτηθεί γιατί οι γυναίκες στη μουσική δεν είναι το ίδιο δημιουργικές με τους άντρες. Η δημιουργικότητα μπορεί να είναι ένα ακόμη παράδειγμα διαφοράς στα κίνητρα παρά στην ικανότητα. Στη κλασσική μουσική οι γυναίκες μπορούν να παίξουν όργανα εξίσου καλά με τους άντρες. Αντίθετα στη τζαζ που χρειάζεται να αυτοσχεδιάσεις ελάχιστες γυναίκες το κάνουν. Η ικανότητα υπάρχει αλλά ίσως λείπει το κίνητρο.

male_vs_female

“Impossible is nothing”

Στην Αμερική του 19ου αιώνα υπήρχαν πολύ περισσότερες γυναίκες της μεσαίας τάξης που έπαιζαν πιάνο από ό,τι άντρες. Παρόλα αυτά δεν υπήρξε καμία γυναίκα συνθέτης, κανένα πρωτοποριακό στιλ ή νέες τεχνικές. Υποθέτω ότι η εξήγηση κονσέρβα για αυτό είναι ότι οι γυναίκες δεν ενθαρρύνθηκαν, δεν εκτιμήθηκαν ή αποθαρρύνθηκαν στην προσπάθεια τους να γίνουν δημιουργικές. Αλλά αυτή η εξήγηση είναι μάλλον ελλιπής αν σκεφτεί κανείς πως την ίδια εποχή οι μαύροι άντρες στην Αμερική δημιούργησαν τα μπλουζ, εν συνεχεία τη τζαζ και τελικά άλλαξαν τον τρόπο που ο κόσμος ακούει μουσική. Αν και το να πιάσουν μουσικό όργανο στα χέρια τους ήταν εξαιρετικά δύσκολο υπήρχε το κίνητρο για να το κάνουν πολύ περισσότερο από ό,τι στις γυναίκες της μεσαίας τάξης.

Και ολίγον Δαρβίνος

Η σύγχρονη έρευνα στη γενετική έχει δώσει απαντήσεις στο ερώτημα της ανδρικής υπερβολής εδώ και δύο χρόνια. Ο ανθρώπινος πληθυσμός του σήμερα προέρχεται από διπλάσιες γυναίκες σε σχέση με άντρες. Μόνο το 40% των αντρών που γεννήθηκαν σε όλη την ανθρώπινη ιστορία έδωσε απογόνους σε αντίθεση με το 80% των γυναικών. Οι περισσότεροι από τους άντρες που έζησαν δεν έδωσαν απογόνους. Η γενεαλογία τους ήταν τυφλή.

Ιστορικά, για τις γυναίκες οι πιθανότητες αναπαραγωγής ήταν καλύτερες αν δεν έπαιρναν ρίσκα. Ήταν ασφαλέστερο να παραμένουν σε ένα ήσυχο μέρος, να συμβαδίζουν με το πλήθος και στην πορεία όλο και κάποιος άντρας θα προσέφερε τη δυνατότητα να κάνουν παιδιά. Αν έπαιρναν ρίσκα θα μπορούσαν να κολλήσουν κάποια ασθένεια, να πεθάνουν στη πορεία χωρίς να προλάβουν να κάνουν παιδιά και γι’ αυτό είναι δύσκολο να φανταστεί κάποιος μια ομάδα 100 γυναικών να ναυλώνουν ένα καράβι για να εξερευνήσουν ένα άγνωστο μέρος του πλανήτη.

Για τους άντρες το αναπαραγωγικό παιχνίδι είχε πάντα τελείως διαφορετική στρατηγική. Σαλπάροντας για το άγνωστο μπορεί να είναι εξαιρετικά επικίνδυνο. Μπορεί να πνιγείς, να σκοτωθείς, να μη γυρίσεις ποτέ. Αλλά και το να μη δοκιμάσεις άλλες λύσεις, να μην είσαι δημιουργικός, να μην πάρεις ρίσκα σημαίνει ότι η κατάσταση σου θα παραμείνει στάσιμη και δε θα αναπαραχθείς ούτως ή άλλως. Σήμερα είμαστε απόγονοι των λίγων αντρών που έκαναν το παράτολμο ταξίδι και γύρισαν πίσω πλούσιοι και σε θέση να διαιωνίσουν τα γονίδια τους.

Male-vs-Female-Brains

Στα “βήματα” του Τζένγκις Χαν

Ένας στους δεκαέξι άντρες στη Μογγολία είναι απόγονος του ίδιου άντρα, πιθανώς του Τζένγκις Χαν. Οι ιστορικοί υπολογίζουν ότι ο μεγάλος κατακτητής είχε αρκετές εκατοντάδες παιδιά, ίσως και πάνω από χίλια. Πήρε μεγάλα ρίσκα, κυριάρχησε στο μισό γνωστό κόσμο και το κέρδος του στο αναπαραγωγικό παιχνίδι ήταν τεράστιο. Και το κυνήγι των μεγαλείων δεν θα μπορούσε να δώσει ποτέ ένα τέτοιο πλεονέκτημα στο γυναικείο φύλο. Ακόμα και αν μια γυναίκα κατακτούσε διπλάσια εδάφη από ό,τι ο Τζένγκις Χαν δεν θα μπορούσε να κάνει ποτέ πάνω από 10-12 παιδιά. Παίζοντας εκ του ασφαλούς θα είχε επίσης το ίδιο αποτέλεσμα.

Ποια είναι η σημερινή πραγματικότητα; Οι περισσότερες γυναίκες έχουν μερικά μόλις παιδιά και ελάχιστες γυναίκες ξεπερνούν τα δέκα. Αντίθετα υπάρχουν πολλοί άντρες χωρίς παιδιά, κάποιοι που έχουν μερικά και αρκετοί που έχουν πάρα πολλά. Από πλευράς βιολογικού ανταγωνισμού οι άντρες είναι πολύ περισσότεροι ανάμεσα στους χαμένους και τους κερδισμένους της αναπαραγωγής.

……………………..

60714_10151336325103185_825589_n

Η μάχη των φύλων – 2ο μέρος

Φανταστείτε μια αρχαία μάχη στην οποία ο εχθρός κατατροπώνεται, η πόλη σώζεται και οι ανακουφισμένοι κάτοικοι ραίνουν τους στρατιώτες που επιστρέφουν με χρυσά νομίσματα. Αν υπήρχαν φεμινιστές στην εποχή αυτή θα διαμαρτύρονταν ότι τα μισά από αυτά τα νομίσματα θα πρέπει να πάνε σε γυναίκες. Κατά βάση συμφωνώ. Αλλά τη ίδια στιγμή που κάποιοι στρατιώτες επιστρέφουν νικητές, κάποιοι άλλοι αιμορραγούν μέχρι θανάτου στο πεδίο της μάχης. Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο η κοινωνία χρησιμοποιούσε και χρησιμοποιεί τους άντρες. Για αποστολές υψηλού κινδύνου – υψηλών απολαβών.

Να σωθούν τα γυναικόπαιδα

Πολύ συχνά στις ειδήσεις ακούμε τη λέξη «γυναικόπαιδα», συνήθως όταν πρόκειται για κάποιο ατύχημα. Είναι γενικότερα δυσάρεστο όταν άνθρωποι σκοτώνονται αλλά ιδιαίτερα δυσάρεστο όταν σκοτώνονται γυναίκες ή παιδιά. Και οι περισσότεροι άντρες ξέρουν ότι σε μια επικίνδυνη κατάσταση θα πρέπει να δώσουν τη ζωή τους χωρίς διαμαρτυρία αν προκειμένου να σωθούν γυναίκες και παιδιά. Στον τιτανικό ο πλουσιότερος άντρας είχε μικρότερη πιθανότητα επιβίωσης (36%) και από τη φτωχότερη γυναίκα (43%). Η ζωή των πλουσίων, των ισχυρών, αυτών που κινούν τα νήματα και έχουν τις άκρες, αυτών που υποτίθεται ότι ο πολιτισμός προσπαθεί να ευνοήσει είχε λιγότερη σημασία από τη ζωή μια γυναίκας με ελάχιστα χρήματα και καθόλου εξουσία. Οι άντρες είναι αναλώσιμοι.

Οι περισσότεροι πολιτισμοί θριάμβευσαν αναλώνοντας άντρες! Γιατί; Γιατί, όταν ένα κοινωνικό σύνολο ανταγωνίζεται ένα άλλο, σε γενικές γραμμές, θα υπερισχύσει το μεγαλύτερο. Έτσι κάθε σύνολο προάγει την πληθυσμιακή αύξηση κάτι που εξαρτάται από τις γυναίκες. Για να μεγιστοποιηθεί η αναπαραγωγή, μια κοινωνία χρειάζεται όσο περισσότερες μήτρες γίνεται ενώ της αρκούν μερικά μόνο. Αν ένα σύνολο χάσει τους μισούς άντρες, η επόμενη γενιά θα είναι ελαφρώς μειωμένη. Αν όμως χάσει τις μισές γυναίκες αυτό ισοδυναμεί με καταστροφή. Γι’ αυτό διαχρονικά οι γυναίκες προστατεύονται και οι άντρες αναλαμβάνουν τις επικίνδυνες αποστολές.

Όταν ξέσπασαν τα σκάνδαλα για τους κινδύνους της μεταλλευτικής βιομηχανίας, η Βρετανική βουλή ψήφισε νόμους που απαγόρευαν τη απασχόληση παιδιών μικρότερων των 10 ετών και γυναικών όλων των ηλικιών. Ακόμα όμως και σήμερα, που λαμβάνονται αυστηρά μέτρα ασφάλειας, τα στατιστικά των θανατηφόρων εργατικών ατυχημάτων αφορούν σε συντριπτικό ποσοστό άντρες. Οι άντρες είναι πιο αναλώσιμοι στα ευρύτερα κοινωνικά σύνολα –εταιρείες, στρατός, πολιτική- που δημιουργούνται από άντρες.

007

Κοινωνικοποίηση και φύλο

Η ιδέα ότι οι γυναίκες είναι πιο κοινωνικές είχε διατυπωθεί για πρώτη φορά από τους Κρος και Μάντσεν. Αν και είχαν μαζέψει πληθώρα στοιχείων, διαφωνούσα με τα συμπεράσματα τους όπως ότι οι άντρες είναι πιο επιθετικοί από τις γυναίκες: Η επιθετικότητα μπορεί να καταστρέψει μια σχέση και γι’ αυτό οι γυναίκες την αποφεύγουν. Οι άντρες δεν ενδιαφέρονται για τις σχέσεις και έτσι επιδεικνύουν περισσότερη επιθετικότητα. Η διαφορά στη επιθετικότητα ήταν η βασική εξήγηση για την αυξημένη κοινωνικότητα των γυναικών.

Η δική μου άποψη είναι ότι υπάρχουν δύο διαφορετικοί τρόποι κοινωνικοποίησης: Οι διαπροσωπικές σχέσεις όπου οι γυναίκες είναι «καλύτερες» και τα ευρύτερα δίκτυα κοινωνικών επαφών που ιδρύονται και αναπτύσσονται από άντρες. Είναι όπως το συνηθισμένο ερώτημα: Τι είναι πιο σημαντικό; Να έχεις φίλους ή να έχεις γνωστούς; Οι περισσότεροι άνθρωποι θα απαντήσουν το πρώτο αλλά το δίκτυο των επιφανειακών σχέσεων μπορεί να είναι εξίσου σημαντικό. Απλώς με διαφορετικό τρόπο.

Η αλήθεια είναι ότι οι γυναίκες μπορούν να ασκήσουν αρκετή βία μέσα σε μια σχέση! Είναι πιο πιθανό να χαστουκίσουν το σύντροφο τους ή να του επιτεθούν με φονικό όπλο. Ασκούν περισσότερη βία στα παιδιά αν και αυτό είναι δύσκολο να το αποδείξεις δεδομένου του χρόνου που περνούν μαζί τους. Παρόλα αυτά δεν μπορεί να πει κάποιος ότι οι γυναίκες αποφεύγουν να είναι επιθετικές σε μια σχέση. Αυτό το κάνουν στην ευρύτερη κοινωνία όπου είναι δύσκολο να φανταστείς μια γυναίκα να επιτίθεται σε έναν άγνωστο της. Οι πιθανότητες μια γυναίκα να βγει στο δρόμο και να καταλήξει σε καυγά με έναν άλλο άντρα είναι ελάχιστες σε σχέση με τους άντρες. Η διαφορά επιθετικότητας στα δύο φύλα πάλι υπάρχει στην ευρύτερη κοινωνική σφαίρα.

Τι γίνεται όμως με την αλληλεγγύη. Οι περισσότερες έρευνες έχουν δείξει ότι οι άντρες είναι πιο διαθέσιμοι να προσφέρουν τη βοήθεια τους από ό,τι οι γυναίκες. Οι Κρος και Μάντσεν δυσκολεύτηκαν να το εξηγήσουν αυτό και κατέληξαν στο κλισέ ότι οι γυναίκες δεν έχουν ενθαρρυνθεί ή δεν έχουν μεγαλώσει με αυτό το πρότυπο. Εγώ όμως νομίζω ότι η αλληλεγγύη ακολουθεί το ίδιο πρότυπο με την επιθετικότητα. Μέσα στην οικογένεια οι γυναίκες είναι ιδιαίτερα αλληλέγγυες, πολύ περισσότερο από τους άντρες. Γιατί αυτή είναι η μορφή κοινωνικοποίησης που τους ενδιαφέρει. Αντίθετα οι άντρες ενδιαφέρονται περισσότερο για το ευρύτερο δίκτυο πιο επιφανειακών σχέσεων και σε αυτό είναι πιο αλληλέγγυοι και πιο επιθετικοί συγχρόνως.

Η ίδια διττή συμπεριφορά υποστηρίζεται από πειραματικές παρατηρήσεις: Τα μικρά κορίτσια στην παιδική χαρά παίζουν ένα προς ένα με το ίδιο «ταίρι» για όλο το χρονικό διάστημα του παιχνιδιού ενώ τα αγόρια είτε παίζουν ένα προς ένα με διαφορετικά «ταίρια» ή με μια ομάδα. Τα κορίτσια προτιμούν τις διαπροσωπικές σχέσεις ενώ τα αγόρια τα μεγαλύτερα σύνολα. Όταν δύο κορίτσια παίζουν μαζί και οι ερευνητές φέρουν ένα τρίτο, αντιστέκονται στην ενσωμάτωση του. Όταν δυο αγόρια παίζουν μαζί θα αφήσουν πιο εύκολα και ένα τρίτο να συμμετάσχει.

daddy_bugga

Τα «ανταλλάγματα»

Η προσέγγιση των διαφορών με τη θεωρία των «ανταλλαγμάτων» έχει ανάλογα παραδείγματα και στη γενετική: Για παράδειγμα η δρεπαννοκυτταρική αναιμία οφείλεται σε ένα ελλατωματικό γονίδιο που όμως προσφέρει ανθεκτικότητα στην ελονοσία. Και γι’ αυτό οι πληθυσμοί στις τροπικές περιοχές το φέρουν σε μεγάλο ποσοστό. Αντίθετα οι πληθυσμοί που εξελίχθηκαν σε ψυχρότερες περιοχές προτίμησαν διαφορετικό αντάλλαγμα. Απέφυγαν το γονίδιο ρισκάροντας για τη δρεπανοκυτταρική αναιμία. Με ανάλογο τρόπο η θεωρία των ανταλλαγμάτων παρέχει μια ριζικά διαφορετική προσέγγιση στην ερμηνεία των φυλετικών διαφορών όπως η κοινωνικοποίηση.

Οι άντρες και οι γυναίκες είναι διαφορετικοί αλλά κάθε πλεονέκτημα συνδεέται με ένα μειονέκτημα. Μπορεί το ένα φύλο να είναι καλύτερο σε κάτι αλλά αυτό που πρέπει να εξετάσει κανείς είναι τι πλεονέκτημα δίνει η αντίθετη ιδιότητα. Όπως με την επιθετικότητα και την αλληλεγγύη που σε ένα βαθμό είναι αντίθετες ιδιότητες.

Σκεφτείτε επίσης και το κοινό εύρημα ότι οι γυναίκες είναί πιο καλές στο να εκφράζουν τα συναισθήματα τους από τους άντρες. Σε μια ερωτική σχέση η καλή επικοινωνία είναι σημαντική. Βοηθά τους δύο συντρόφους να κατανοήσουν καλύτερα ο ένας τον άλλο. Αλλά σε μια ευρύτερη ομάδα όπου υπάρχουν ανταγωνιστές είναι επικίνδυνο να επιδεικνύεις τα συναισθήματα σου. Το ίδιο ισχύει και στις εμπορικές συναλλαγές. Αν διαπραγματεύεσαι μια συμφωνία, είναι καλύτερα να κρατάς τα συναισθήματα για τον εαυτό σου.

Η δικαιοσύνη είναι ένα ακόμη παράδειγμα της «εξειδίκευσης «στην κοινωνικοποίηση. Στα πειράματα του Μέιτζορ το 1970 φάνηκε ότι οι γυναίκες προτιμούν να μοιράζουν ένα δεδομένο πόσο χρήματος σε ίσα μερίδια ενώ οι άντρες έχουν την τάση να δίνουν το μεγαλύτερο μερίδιο σε όσους θεωρούν ότι έκαναν την περισσότερη δουλειά! Τι είναι καλύτερο; Κανένα. Και τα δύο δείχνουν διαφορετικό προσανατολισμό. Στις διαπροσωπικές σχέσεις όπου εφαρμόζεται η αρχή της αμοιβαιότητας μοιράζονται και οι πόροι εξίσου! Στα ευρύτερα δίκτυα κοινωνικών σχέσεων, όπου προτιμούν να δραστηριοποιούνται οι άντρες οι απολαβές είναι ανάλογες της συνεισφοράς.

battle of sexes

Κοινωνία και διαιώνιση

Πως σχετίζονται όμως οι επικίνδυνες αποστολές, τα ανταλλάγματα και οι διαφορές στην κοινωνικοποίηση μεταξύ των δύο φύλων; Η δημιουργία κοινωνικών συνόλων είναι μια επιτυχής βιολογική στρατηγική: 20 άνθρωποι που λειτουργούν ως σύνολο επιβιώνουν και αναπαράγονται καλύτερα από ό,τι 20 μονάδες με τις ίδιες ικανότητες! Το κέρδος όμως του συνόλου είναι τόσο μεγαλύτερο όσο μεγαλύτερο είναι το ίδιο το σύνολο (οι άνδρες παίρνουν τα ρίσκα όταν οι γυναίκες προστατεύονται) και όσο καλύτερα λειτουργεί το ευρύτερο κοινωνικό δίκτυο των επιφανειακών σχέσεων όπου δραστηριοποιούνται περισσότερο οι άντρες!

Αυτή η στρατηγική είναι η πιο αποτελεσματική για την επιβίωση και διαιώνιση του είδους. Ακόμα και όταν ο άνθρωπος ήταν τροφοσυλλέκτης η επιβίωση της ομάδας στηριζόταν στην καθημερινή συλλογή καρπών από τις γυναίκες. Οι άντρες έφευγαν για κυνηγετικά ταξίδια και πολλές φορές γύριζαν με άδεια χέρια. Αλλά η περιστασιακή τους λεία ήταν το κάτι παραπάνω στην διαβίωση και αυτό εξαρτιόταν από την ομαδική λειτουργία. Και αυτό ακριβώς συμβαίνει και σήμερα.

Η επιβίωση και η εξασφάλιση της συνέχειας του είδους στηρίζεται στις διαπροσωπικές σχέσεις όπου θριαμβεύουν οι γυναίκες αλλά τα δίκτυα που χτίζουν σε μεγαλύτερο ποσοστό οι άντρες είναι αυτά που προσφέρουν την πολυτέλεια του πολιτισμού και των ανέσεων. Οι γυναίκες μπορούν να λειτουργήσουν εξίσου καλά σε ένα ευρύτερο σύνολο όπως μια εταιρεία αλλά η κοινωνία ακόμα στηρίζεται στους άντρες για τη δημιουργία τέτοιων ευρύτερων δικτύων, στην ανάλωση τους και τη διεκπεραίωση των επικίνδυνων αποστολών. Και για το λόγο αυτό, όπως και στις μάχες της αρχαιότητας, οι άντρες είναι περισσότεροι ανάμεσα στους κερδισμένους και τους χαμένους της κοινωνίας μας.

Σημ. Ο Ροι Μπάουμάιστερ είναι καθηγητής Κοινωνικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πολιτείας της Φλόριντα.

Αντρέας Αυγουστίδης

  Πηγή

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Μοιραστείτε το με τους φίλους σας
Advertisement
5 Comments

5 Comments

  1. 야동공장

    8 January 2022 at 3:00 am

    435435 469926I feel one of your advertisements triggered my internet browser to resize, you may want to put that on your blacklist. 236927

  2. เงินด่วน

    3 October 2022 at 2:11 am

    818940 231828Wow, superb weblog layout! How long have you been blogging for? you make blogging look straightforward. The overall appear of your web site is magnificent, as nicely as the content material! xrumer 28371

  3. เงินด่วน

    25 October 2022 at 6:40 pm

    235867 443938Taylor Lautner By the way you may want to take a look at this cool web site I found 890665

  4. sbo

    2 December 2022 at 7:59 pm

    575756 126635Woh I like your content material , saved to favorites ! . 39651

  5. musée des esclaves martinique

    27 March 2023 at 3:50 pm

    Hey There. I found your blog the usage of msn. That is an extremely smartly written article. I?ll make sure to bookmark it and come back to read more of your helpful information. Thanks for the post. I will certainly return.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Σχέσεις

Όσο αφήνεις το παρελθόν να σε στοιχειώνει, τόσο λιγότερο θα απολαμβάνεις τη ζωή σου

Published

on

Μοιραστείτε το με τους φίλους σας

Όταν σκεφτόμαστε συνεχώς πράγματα από το παρελθόν μας, είτε αναπολώντας τα, είτε αναθεωρώντας τα, εγκλωβιζόμαστε σε μία παγίδα που μας κρατάει πίσω. Δεν δίνουμε αξία στο παρόν μας και έτσι δεν μπορούμε να χαρούμε τις εμπειρίες που βιώνουμε καθημερινά.

Η ζωή δεν είναι ένα ημερολόγιο γεγονότων που χρειάζεται ξεφύλλισμα από έναν παθητικό αναγνώστη, αλλά μία αρένα δραστηριοτήτων που πάντα έχει κάτι να μας τραβήξει το ενδιαφέρον. Το βέλος της ζωής δεν δείχνει ποτέ προς τα πίσω, δείχνει πάντα μπροστά.Έτσι, είναι ανώφελο κάποιος να κολλάει τη σκέψη του στο παρελθόν ή στο μέλλον σα να μην υπάρχει το “εδώ” και το “τώρα”.

Φυσικά, οι αναμνήσεις είναι εγγενές μέρος της ζωής και συχνά αναπόφευκτες. Είναι ένας τρόπος να μένουμε κοντά στα πρόσωπα που αγαπάμε και σε όσα είμαστε παθιασμένοι. Είναι το συστατικό της προσωπικής μας ταυτότητας και του χαρακτήρα μας. Είναι οι ρίζες βαθιά μέσα στον πυρήνα του εαυτού μας.

“Τό χθες δεν είναι τίποτα περισσότερο από την ανάμνηση του σήμερα, και τo αύριο, τo όνειρο του σήμερα”

-Kahlil Gibran-

Οι μνήμες είναι συχνά κάτι το απατηλό μιας και είναι φτιατσιδωμένες από τα γεγονότα του παρόντος και έτσι πέφτουν στη φάκα του νου. Η διαφορά ανάμεσα στις ψεύτικες και τις γνήσιες αναμνήσεις μοιάζει με τον τρόπο που ξεχωρίζουν τα φο-μπιζού από τα πραγματικά κοσμήματα, τα φο-μπιζού μοιάζουν αληθινά επειδή αστράφτουν πιο έντονα.

Η μνήμη μοιάζει με ένα όχι τόσο έξυπνο σκύλο που όταν του πετάξεις ένα ραβδί θα σου φέρει ένα διαφορετικό που βρίσκεται πιο δίπλα.

“Να ζείτε την κάθε μέρα της ζωής σας”

Η ζωή θα ήταν αδύνατη αν θυμόμασταν όλα όσα μας έχουν συμβεί

Ο Άλμπερτ Αϊνστάιν σε μία συνέντευξή του στο παρελθόν είχε ερωτηθεί τι κάνει όταν του έρχεται μία νέα ιδέα. Αν για παράδειγμα την καταγράφει σε ένα χαρτί ή σε κάποιο συγκεκριμένο σημειωματάριο. Απάντησε αποφασιστικά πως «Όταν έχω μια νέα καταπληκτική ιδέα, δεν τη ξεχνώ εύκολα». Και αυτή είναι η αλήθεια. Όταν κάτι μας συγκινεί σχεδόν αδύνατο να το ξεχάσουμε.

Έτσι, θυμόμαστε όσα είναι πραγματικά σημαντικά για μας και μας συναρπάζουν, γιατί ενεργοποιούνται οι περιοχές και οι νευρωνικές συνδέσεις του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνες για τη διατήρηση αυτής της μνήμης.

Το πρόβλημα ανακύπτει όταν ο εγκέφαλος διατηρεί έντονα αναμνήσεις που θα πρέπει να ξεχάσουμε, γιατί δεν μας κάνουν καλό. Και ακριβώς αυτή η σήμανση συγκεκριμένων αναμνήσεων που επιθυμούμε να σβήσουμε είναι ο μηχανισμός που τις κρατά ζωντανές στο μυαλό μας.

Όπως πρεσβεύει και η μέθοδος της αντίστροφης ψυχολογίας, η διαδικασία της λήθης ξεκινά όταν αντίστοιχες καινούργιες μνήμες αντικαθιστούν τις παλιές μη επιθυμητές. Έτσι στο τέλος, όταν το μυαλό ανακτά μνήμες του παρελθόντος, έχει κάτι πιο φρέσκο να φέρει μπροστά μας!

“Πρέπει να ζουμε στο παρόν, να αναβαθμίζουμε τον εαυτό μας σε κάθε ευκαιρία που παρουσιάζεται μπροστά μας, να κερδίζουμε την αιωνιότητα κάθε στιγμή. Μόνο οι ανόητοι κάθονται στο νησί που κρύβει το θησαυρό κοιτώντας από μακριά άλλες παραλίες. Όπως δεν υπάρχουν άλλα νησιά για μας, έτσι υπάρχει μόνο μία ζωή που καλούμαστε να ζήσουμε.”

Η ανάμνηση μοιάζει με άρωμα που κρατά για πολύ

Οι απολαύσεις είναι λουλούδια που ανθίζουν όταν ζούμε τη ζωή μας, την παίρνουμε στα χέρια μας και τη γευόμαστε. Οι ευχάριστες αναμνήσεις είναι εκείνες που συνέβησαν τις στιγμές που έπρεπε και που δεν ξεχείλωσαν πέρα από τα όριά τους μη αφήνοντας να γευτούμε καινούργιες στιγμές.

Δεν θυμόμαστε γεγονότα στην ολότητά τους παρά μόνο συγκεκριμένες στιγμές, γι’ αυτό λοιπόν θα πρέπει να έχουμε βιώματα και εμπειρίες ξανά και ξανά. Ο πλούτος της ζωής βρίσκεται στις αναμνήσεις που συνεχίζουμε να κάνουμε και επιλέγουμε να κρατάμε. Μερικές φορές είναι δύσκολο να τολμήσουμε νέες εμπειρίες, ειδικά αν είμαστε κολλημένοι και περιχαρακωμένοι στη ζώνη άνεσης μας. Ωστόσο, αν θέλουμε να έχουμε ευχάριστες αναμνήσεις θα πρέπει να ζούμε μία έντονη ζωή.

Μολονότι, έχουμε ένα απτό και ικανό φυσικό σώμα και με τις αισθήσεις μας μπορούμε να έρθουμε σε επαφή με το εξωτερικό κόσμο και να τον καθορίσουμε όπως θέλουμε, εγκλωβιζόμαστε σε όσα μας λέει το μυαλό μας και η εσωτερική μας φωνή. Παρ’ όλο αυτό, θα πρέπει να πάρουμε μια απόφαση. Είτε Θα περάσουμε τη ζωή μας αναμασώντας όσα μας συνέβησαν στο παρελθόν και ενθυμούμενοι τις άσχημες εμπειρίες που είχαμε, είτε θα πάρουμε τον έλεγχο της ζωής μας, θα ζήσουμε νέες εμπειρίες και φυσικά θα ελέγξουμε τα συναισθήματά μας. Μόνο αν τολμήσουμε κάτι τέτοιο, θα μπορέσουμε να απολαύσουμε την ύπαρξή μας.

Το κλειδί για να βιώνουμε περισσότερο είναι να σκεφτόμαστε και να αναπολούμε το παρελθόν λιγότερο και να περιορίζουμε τις προσδοκίες που περιμένουμε να υλοποιηθούν στο μέλλον. Να αποδεχτούμε αυτά που έχουμε στο εδώ και στο τώρα και τίποτα περισσότερο. Να ζούμε τις στιγμές μας εμποδίζοντας τους εαυτούς μας να αποπροσανατολιστούν από τις παγίδες που βάζει το μυαλό.

Εν τέλει, ο προορισμός μας είναι να ζήσουμε, όμως καταλήγουμε να ζούμε ελάχιστα. Είναι η ώρα να αντιστρέψουμε αυτόν τον κανόνα. Η ευτυχία δεν βρίσκεται σε άλλο τόπο και χρόνο, αλλά στο παρόν στο εδώ και στο τώρα. θυμάστε πάντα.

Πηγές: share24.gr / Spirit Alive 
Εικόνα: Johnny Palacios Hidalgo paint
What’s your Reaction?
+1
1
+1
1
+1
1
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0

Μοιραστείτε το με τους φίλους σας
Continue Reading

Σχέσεις

Τάσος Λειβαδίτης: «Μάθε να αγαπάς αυτούς που δεν πληγώνουν την αγάπη»

Published

on

Μοιραστείτε το με τους φίλους σας

Έμαθες να έλκεσαι από τα δύσκολα. Έμαθες να έλκεσαι από ανθρώπους που σε πλήγωναν εύκολα, που δεν δίσταζαν να σου πουν όχι, που δεν σε φρόντιζαν όσο θα ήθελες. Έμαθες να έλκεσαι από ανθρώπους που ενώ γνώριζες ότι δεν είσαι ευτυχισμένος, ευτυχισμένη, παρέμενες και το ονόμαζες σχέση.

Παλιά έλεγες ότι αξίζεις περισσότερα, σταδιακά όμως σταμάτησες να το λες. Τον ξέχασες τον εαυτό σου. Δικαιολογούσες όλες τις συμπεριφορές των άλλων. Έμαθες να εφευρίσκεις δικαιολογίες για όλες τις συμπεριφορές, για όλα τα λόγια, για αυτά που σε πλήγωναν. Έμαθες να λες ότι γίνεσαι πιο δυνατός, πιο δυνατή έτσι.

Έμαθες να προσπαθείς να σώσεις, ακόμα και αυτά που δεν σώζονται. Προσπαθούσες για χρόνια να πείσεις τον εαυτό σου ότι έτσι είναι οι σχέσεις. Δύσκολες, πρέπει πάντα να καταλαβαίνεις τον άλλον, απαιτούν μόνιμα συμβιβασμούς και μόνιμα έπρεπε να προσφέρεις εσύ.

Να σου πω όμως κάτι; Δεν είναι έτσι οι σχέσεις. Έμαθες να αγαπάς όσους πληγώνουν την αγάπη, όσους πλήγωναν εσένα. Ονόμαζες το λίγο πολύ και πάντα δικαιολογούσες. Πάντα έλεγες ότι καταλαβαίνεις τους άλλους και ότι στην αγάπη πρέπει πάντα να ακούμε. Να σου πω όμως κάτι;

Δεν είναι αυτό αγάπη. Στην αγάπη προσφέρουν και οι δύο, νιώθουν και οι δύο, ακούνε και οι δύο, φροντίζουν και θαυμάζουν και οι δύο, ρωτάνε και οι δύο, ενδιαφέρονται και οι δύο, είναι παρόντες και οι δύο, επιδιώκουν και οι δύο, προσφέρουν και οι δύο, θέλουν τη σχέση έμπρακτα και οι δύο.

Δεν πληγώνουν. Δεν μειώνουν. Δεν παραμελούν. Δεν αγνοούν. Δείχνουν, με λίγα ή με πολλά, δεν έχει σημασία. Σέβονται. Και είναι τόσο όμορφο να σε σέβονται, να σε θαυμάζουν, να σου λένε πόσο όμορφος είσαι ή πόσο όμορφο είναι αυτό που έφτιαξες.

Σταμάτησε να δικαιολογείς και να αρκείσαι στα λίγα. Φρόντισε τον εαυτό σου και αγάπησέ τον μέσα από τις επιλογές σου. Μην περιμένεις μία γιορτή για να σου δείξει ο άλλος αν σε αγαπάει. Αγάπη σημαίνει να σου δείχνω καθημερινά ότι αξίζω εγώ να είμαι δίπλα σου.

Ελένη Σολταρίδου – enallaktikidrasi.com

What’s your Reaction?
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Μοιραστείτε το με τους φίλους σας
Continue Reading

Σχέσεις

Δε κλαίω γιατί είμαι αδύναμος! Κλαίω γιατί είμαι ζωντανός!

Published

on

Μοιραστείτε το με τους φίλους σας

Ναι κλαίω. Κλαίω γιατί δεν είναι «ντροπή», επειδή δεν «εκτίθεμαι» όταν το κάνω όπως εσύ υποστηρίζεις. Κλαίω γιατί τα χω καλά με τον εαυτό μου κι έχω μάθει να μην τον καταπιέζω μόνο και μόνο για να μπορώ να εντάσσομαι στην κάθε κοινωνική νόρμα που θέλει τους «δυνατούς» αναίσθητους.

Κλαίω γιατί δεν είμαι αναίσθητος και επιλέγω να μην μηδενίζω τον ανθρώπινο συναισθηματισμό και την πηγαία δύναμη ξεσπάσματος που έχω μέσα μου και που όσο κι αν εσένα σου φαίνεται περίεργο, θέλει πολλά κουράγια να καταφέρεις να βγάλεις προς τα έξω.

Γιατί όταν αυτή η δύναμη απελευθερώνεται μένει εκεί για να σε ξυπνήσει, να σε κινητοποιήσει και να κατευθύνει την συνείδησή σου εκεί που έχεις ξεχάσει πώς να πάς.

Εκεί που είσαι άνθρωπος και εκφράζεσαι με ειλικρίνεια και θάρρος, όχι απέναντι στους άλλους αλλά απέναντι στον ίδιο σου τον εαυτό.

Εκεί που κοιτάς κατάματα την ψυχή σου και της ζητάς παραπονεμένα το λόγο που σ’ αφήνει να ζεις όπως σου λένε οι άλλοι. Εκεί που ο πόνος, η συγκίνηση, η αγανάκτηση , η χαρά είναι και πάλι μέρος του εαυτού σου κι όχι απαγορευμένες, ξεχασμένες καταστάσεις του είναι σου.

Και ναι έφτασα εκεί. Και ήταν δύσκολο να αντιμετωπίσω τον εαυτό μου, μάλλον, ήταν δύσκολο να τον βρω γιατί συνεχώς τον έχανα ψάχνοντάς τον πίσω από καλώς δημιουργημένα, κοινωνικώς αποδεκτά προσωπεία.

Κι όταν τον βρήκα επιτέλους φοβήθηκα, κι άρχισα να τρέχω με πανικό για να μην συνειδητοποιήσω άλλα. Και μακριά από αυτόν έτρεχα κι από όλους τους άλλους, που μου έδιναν ρηχά διδάγματα επιβίωσης και επέμεναν πως είμαι αδύναμος και πως πρέπει να «σκληρύνω» και να κρύψω τον εαυτό μου για να επιβιώσω.

Στο τέλος όμως σταμάτησα. Γιατί ήταν μάταιο και γιατί κουράστηκα. Σταμάτησα αποφασιστικά, γύρισα προς τα πίσω, είδα τον εαυτό μου, του χαμογέλασα, τον πήρα αγκαλιά και μαζί πήραμε τον δρόμο του γυρισμού. Και μαζί ήμασταν πιο δυνατοί απέναντι στους άλλους. Και δυσκολευτήκαμε και συναντήσαμε εμπόδια αλλά δεν είχε πλέον σημασία γιατί είμαι πλέον ζωντανός! Κι όταν αισθάνομαι το κάνω με όλη την έννοια της λέξης!

Κι αν θέλω να κλάψω θα το κάνω, ακόμη κι αν είναι με μια μικρή λεπτομέρεια που με συγκίνησε και βελτίωσε ολιγόλεπτα την βαρετή καθημερινότητα που έχετε δημιουργήσει, και που ευτυχώς πλέον βιώνω ως απλός παρατηρητής. Και ευτυχώς δεν είμαι μόνος μου. Υπάρχουν κι άλλοι σαν κι εμένα και θα υπάρξουν ακόμη περισσότεροι.

Θα κλάψω γιατί είμαι ζωντανός και αν ο λόγος δεν σας αρκεί και θέλετε κάτι πιο «λογικό», θα κλάψω για σας και τον χαμένο σας συναισθηματισμό. Όχι για να σας θρηνήσω αλλά για να σας κάνω να θυμηθείτε τι θα πει «είμαι ζωντανός».

Σας χαιρετώ,

Ένας ζωντανός άνθρωπος

Πηγή: have2read
What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Μοιραστείτε το με τους φίλους σας
Continue Reading

Trending